Štúdium informatiky na Masarykovej univerzite v Brne

Školstvo je momentálne dosť aktuálna téma na Slovensku, a keďže som vo Februári úspešne ukončil štúdium na Masarykovej univerzite v Brne, rozhodol som sa spísať moje pocity zo štúdia. Možno to niekomu pomôže pri výbere vysokej školy, iní aspoň budú mať poňatie aké je štúdium informatiky a ako je na FI MUNI v Brne.

Na strednej škole som pri výbere budúceho štúdia rozmýšľal takto: Ide mi matika, tak by bolo dobre študovať niečo s tým spojené. Napadli mi odbory informatika a ekonómia. Zhodou okolností ma v tom čase chytilo programovanie, takže som v tom mal jasno a aj keď ekonómia nie je zlý odbor, určite by som nemenil.

Do Brna ma dostal kamoš, ktorý tam už študoval, keď mi povedal, že sa u nich nahrávajú prednášky a môže si ich pozrieť doma. Aj keď to môže znieť ako mizerný ukazovateľ kvality, povedal som si, že to musí byť dosť pecková škola, keď sa tam nahrávajú prednášky. A tak aj bolo. Samozrejme, že po 5 a pol roku štúdia mám iné priority a prednosti mojej školy vidím v niečom inom. Aj keď nahrávanie prednášok k nim stále patrí :)
https://goo.gl/maps/hTEevJpaCD92

Flexibilita

Na FI a najmä v rámci môjho odboru Aplikovaná informatika sme mali veľkú voľnosť vo výbere predmetov a seminárov. Myslím, že som raz počítal, že povinné predmety tvoria len okolo 60% štúdia. To mi dalo možnosť venovať sa tomu, čo ma bavilo a špecializovať sa. Voľný výber seminárov zase znamenal, že sa rozvrh dal prispôsobiť tak, aby som do školy chodil dva dni do týždňa aj keď som mal cez 40 kreditov za semester.

Široká škála predmetov

Predmetov bolo na výber naozaj dosť od vývoja softvéru cez neurónové siete, prekladače, programovanie na GPU až po tvorbu filmu. Každý si našiel to, čo mu sedelo. Vlastne ani za 5 rokov som nestihol absolvovať všetky predmety, čo som chcel a to som presiahol štandardný počet kreditov za celé štúdium.

Trendy

Ponuka predmetov bola pestrá a rozhodne nešlo o výuku praktík spred 30 rokov. Každý semester vznikali nové predmety a škola sa snažila držať krok s praxou v IT odvetví. Ako taký príklad môžem uviesť vývoj aplikácií na mobilné zariadenia, čo neviem, či sa niekde na Slovensku vôbec učí, tak u nás v Brne už okolo 5 rokov ak sa nemýlim.

Odborníci z praxe

K bohatej a kvalitnej ponuke predmetov pridám ešte to, že vyučujúci boli často kvalitný odborníci z praxe z firiem ako RedHat, Microsoft, Seznam.cz, Atos, Kentico a mnohých iných. Štúdium takto poskytovalo kvalitnú prípravu na reálnu prax a možnosti spolupráce s firmami počas školy.

Bonus: Ochotný prístup učiteľov

Bonusom k predošlým bodom bolo to, že na FI vládol ochotný prístup. S opakom som sa stretol vyslovene ojedinele. Učitelia sa snažili vysvetliť, pomôcť, vyriešiť problémy, odpovedať na otázky a pod. Celkovo som mal som pocit, že škola a ľudia sa snažia veci posúvať k lepšiemu.
Keď mám zhodnotiť náročnosť, tak štúdium na Fakulte Informatiky MU mi prišlo vcelku ľahké. Nie žeby tam neboli náročné predmety, no ak sa im človek venoval, tak to išlo viacmenej hladko. To bol základný pilier úspechu. Samozrejme poznám ľudí, ktorý to takto nevyhodnotili, ľudí ktorí vyleteli, či študovali tak 758 rokov.

Každý semester už od prvého ročníka som poberal prospechové štipendium. Trochu som si tým prilepšil, no nebola to suma pre ktorú by sa oplatilo vrhnúť sily na štúdium namiesto práce. Lenže u mňa to nevyžadovalo veľké úsilie, keďže bavilo ma študovať, učiť sa nové veci a tešil som sa na skúškové, že sa dozviem a naučím niečo nové. Asi je to dosť ojedinelý prístup, ale odporúčam ho všetkým.
https://goo.gl/maps/cgGcBpKWhet
Na záver najdôležitejšia vec. Rozhodne je dôležité nevenovať sa iba škole. V škole nenaučia všetko, aj keď ma tomu na FI MUNI naučili dosť. Správny ITčkár sa musí vzdelávať vo voľnom čase. Už od prvého ročníka som mal prácu v odbore, neskôr tak dve až tri a so školou to bola tak povediac symbióza. Čo som sa naučil v škole som využil v práci a naopak, čo som sa naučil v práci mi pomohlo v škole. FI MUNI a celkovo Masarykova univerzita poskytuje naozaj skvelé prostredie na prácu popri škole, kvôli flexibilite, ktorú som popísal vyššie.

Po ukončení štúdia na Fakulte informatiky Masarykovej univerzity vrelo odporúčam všetkým. Ak ste si už vybrali inú školu, tak nevadí, najdôležitejšie je pamätať na to, že škola vám dá to, čo si vy sami z nej zoberiete. Všetko čo potrebujete je motivácia učiť sa nové veci. A to isté platí aj v samotnom živote po škole, či už sa pohybujete v IT alebo v inom odvetví. Koniec koncov, človek sa učí celý život…

Obľúbené príspevky z tohto blogu

New York vs Londýn (časť 2/3)

New York vs Londýn (časť 3/3)

New York vs Londýn (časť 1/3)