Ako som sa dostal k halovému veslovaniu

Nedávno som sa zúčastnil Majstrovstiev Veľkej Británie v halovom veslovaní, súťaže vo veslovaní na strojoch a veľa ľudí sa ma pýtalo, ako som sa dostal k takému netradičnému športu. Preto som sa rozhodol napísať o tom blog.

English post: https://medium.com/@MarianRusnak/how-i-got-to-indoor-rowing-racing-a2b75999d46d#.210qohb84
Od prvého stroja po preteky

Všetko sa to začalo ešte dávno, keď mi švagor povedal, ako mu veslovanie na stroji pomohlo pri bolesti chrbta. Je to častý problém pre ITčkárov, a tak som si pred 4 rokmi kúpil môj prvý veslovací stroj. Nič profesionálne, stál asi 150 eur. Býval som na intráku, mal som ho v mojej malej izbe a vesloval som tak raz-dvakrát do týždňa. Spolubývajúci bol milo prekvapený, že stroj skutočne používam. Väčšina ľudí, čo si kúpi športové náradie ho používa niekoľko týždňov a potom ich to prejde. Vesloval som hlavne, aby som si spevnil chrbát a predišiel bolesti chrbta, malo to ďaleko od závodenia. Nad tým som ani len nerozmýšľal.

Ubehli roky, rekreačne som sa venoval mnohým športom, ale veľmi som si obľúbil beh. Behával som prerušovane niekoľko rokov a považujem to za najlepší šport pre reset hlavy. Minulý rok (2015) som sa dokonca pripravoval na pol maratón. Bolo to niečo, čo som chcel aspoň raz v živote absolvovať. Bez problémov som behával 15 km a bol na najlepšej ceste na preteky.

Avšak v deň, kedy som sa registroval som začal cítiť bolesť v kolenách. Pri ďalších tréningoch sa bolesť stále vracala a preto som si povedal, že skúsim spevniť kolená tým, že budem bicyklovať a veslovať. Beh som na istý čas prerušil, no vždy keď som sa k nemu vrátil, bolesť sa vrátila tiež. A keďže sa už blížil dátum pretekov, musel som svoju účasť zrušiť.

Bol som sklamaný, no tréning mi ukázal, že moje telo asi nie je stavané na behy na dlhé trate. Keďže šport je nevyhnutná súčasť môjho života, naďalej som chodil do posilky, navštevoval rôzne kruhové tréningy, plával a mal rôzne ďalšie športové aktivity.

Niekedy začiatkom roku 2016 som len tak premýšľal nad behom a zamyslel som sa, čo mám na behu tak rád. Zistil som, že okrem odreagovania jednou z výhod behu je závodenie. Existuje nespočetné množstvo pretekov na rôzne vzdialenosti. Beh je najjednoduchší šport na pretekanie.
Vedel som, že behať príliš aktívne nemôžem. Začal som premýšľať aký iný šport mám rád, v ktorom by som mohol pretekať. Mám rád veľa športov, no nejaký čas som vesloval na stroji a tak som dostal šialený nápad vygoogliť, či existujú preteky na strojoch. Na moje prekvapenie, také preteky skutočne existujú. Na oficiálnej stránke Concept2 je kalendár pretekov.

V tom čase bolo po sezóne, keďže všetky preteky na strojoch boli v zime a tak som počkal niekoľko mesiacov a v lete som sa dozvedel, že najväčšie podujatie v halovom veslovaní v Británii (BRIC2016) bolo naplánované na 10. decembra. A tak som sa prihlásil.

Tréning na súťaž

Bral som to ako výzvu. Nikdy v živote som nemal podobný tréning.

Na stránke Concept2 sú rôzne tréningové plány na rôzne typy tréningu. Je tam aj plán na závodné veslovanie a na základe toho som si spravil vlastný plán.

Vesloval som na stroji 5x do týždňa, k tomu 3x do týždňa doplnkový tréning, či už posilka, kruhový tréning alebo plávanie. Vytvoril som si tabuľku, do ktorej som si zapisoval výsledky, aby som videl ako napredujem. Každý deň som mal iný typ veslovania: krátke inervaly, dlhé intervaly, dlhá trať v celku a premenlivé intervaly.

Videl som obrovský pokrok každý týždeň, najmä v prvých týždňoch. Okolo 8. týždňa sa to trošku spomalilo, no stále tam bol istý pokrok. Musím priznať, že asi som spravil jednu chybu v tréningu a to, že som príliš veľa energie venoval tréningom na dlhé trate, či už 30 min alebo 5000 m. Dosiahol som v nich obrovský pokrok, no neviem nakoľko mi to pomohlo na pretekoch na 2000 m. Dlhé trate sú potrebná súčasť tréningu, no mohol som im venovať menej energie a sústrediť sa na kratšie tréningy.
Veslovanie na stroji odporúčam všetkým. Precvičíte tým celé telo a je to úžasný cvik pre kondíciu, silu alebo chudnutie. Na stránke Concept2 je kopec informácii, tréningové plány, zaťažované svaly alebo motivácia. Ale po mojom tréningu môžem povedať, že som si musel dávať pozor a jesť dostatočne, aby som neschudol.

Preteky

Majstrovstvá boli čistá pecka. Nikdy predtým som sa nezúčastnil na akcii podobného druhu a veľkosti. Úžasný pocit, keď čakáte na príchod na scénu, ako futbalisti na príchod na trávnik.

Boli to veľké preteky. Konali sa vo velodróme, ktorý je súčasťou olympijského parku pre Olympijské hry v roku 2012. Bolo tam viac ako 1500 súťažiach vo všetkých kategóriách. V mojej kategórii muži 2000 m nás bolo 63. Obsadil som 34. miesto s časom 6:43.5. Prekonal som osobné maximum a som veľmi spokojný s výsledkom. Úspech na to, že to boli moje prvé preteky.

Nebolo by to ono bez poriadneho fanklubu. Ďakujem im, mal som úžasnú podporu a prinútilo ma to zabrať ešte viac. A keď som uvidel ich transparent, tak som skoro odpadol.
Napísal som o mojich prvých pretekoch v halovom veslovaní, no vôbec s tým neplánujem skončiť. Vlastne, ďalšie preteky mám na pláne už hneď túto nedeľu, len týždeň po prvých pretekoch. Tentokrát to budú Majstrovstvá Slovenska. Uvidíme, či znovu prekonám osobné maximum.

Vela ludi sa zaujimalo ako som som sa dostal k veslovaniu na strojoch. Preto som o tom napisal...

Posted by Marián Rusnák on Thursday, December 15, 2016

Obľúbené príspevky z tohto blogu

New York vs Londýn (časť 2/3)

New York vs Londýn (časť 3/3)

New York vs Londýn (časť 1/3)