Ako sa v Londýne zrodil prešovský Aj Ty v IT Coding Club a čo mi dal

Minulý rok v jari sa Aj Ty v IT, organizácii, ktorá sa snaží zvýšiť záujem žien o IT, podarilo získať grant od Googlu, ktorý umožnil posunúť organizáciu aktivít na iný level. Jedným z plánov bolo vytvoriť pravidelné a dlhodobé kurzy pre baby, stredoškoláčky, - Aj Ty v IT Coding Cluby. Po našej dvojročnej spolupráci sa na mňa vedenie Aj Ty v IT obrátilo s prosbou o vytvorenie podkladov pre jeden takýto kurz. O tom, že by som ho aj viedol, vtedy ani nebola reč. Nikto, vrátane mňa, si totiž nevedel predstaviť, ako by som ho mohol viesť z Londýna, kde momentálne žijem a pracujem.


Spočiatku som to nevidel ružovo ani s prípravou kurzu, keďže s voľným časom som bol na tom biedne. Ako však týždne išli, v hlave sa mi to trochu uležalo. Začal som rozmýšľať nad tým, či by som vedel využiť nejaké už existujúce študijné materiály. Na mojich jednorázových motivačných workshopoch som napríklad používal Codecademy. Spravil som rýchly prieskum, či by sa to dalo použiť aj na dlhodobejší kurz alebo existuje niečo lepšie.

Vývoj webov - skvelá brána do TECH sveta

Zameral som sa na tému vývoja webových stránok. Sám som takto začínal a myslím si, že je to veľmi dobrá brána do sveta IT. Pri vývoji webov sa totiž rýchlo dá dopracovať k reálnemu výsledku. A to je v začiatkoch veľmi dôležité, aby IT začalo človeka baviť.

Ako najvhodnejší zdroj pre náplň kurzu sa mi zdal freeCodeCamp. Je to stránka, ktorá ponúka veľmi dlhodobý tutoriál programovania na samoštúdium. Jeho obsah tvorí približne 1500 hodín, čo je samozrejme nad rámec :). Začína webovými technológiami a páčila sa mi štruktúra, obsah jednotlivých lekcií, aj to, že ide nad rámec základov. Pokrýva totiž aj pokročilejšie témy ako napr. vývoj responzívnych stránok. A veľmi dôležité je, že celý obsah je open-source a môže sa voľne šíriť pod licenciou Creative Commons, čiže bez problémov na nekomerčné účely.

Niekedy v lete som za jeden večer z tutoriálu na freeCodeCamp v odrážkach spísal obsah kurzu rozdelený na jednotlivé hodiny. Intuitívne som zvolil, že by to mohlo trvať 12 dvojhodinoviek, čiže ako prednášky počas semestra na univerzite.


Cestovať za kurzami z Londýna? Žiaden problém!

Keď som si už dal námahu a navrhol obsah kurzu, začal som rozmýšľať, ako by som sa dokázal podieľať aj na výuke. Lietať z Londýna na prednášky každý týždeň by bolo šialenstvo, no napadlo mi, že by Aj Ty v IT Coding Club mohol byť raz mesačne po 8 hodín - 4 h v piatok a 4 h v sobotu. Ako som napísal minule, cestovanie mi nerobí problém a dokonca mi to do Prešova z Londýna trvá kratšie, ako, keď som chodieval domov počas štúdia v Brne. A niekedy aj lacnejšie.

Tak som si v jeseni spravil tri výlety na Slovensko. Niekedy som to spojil so svadbou, na ktorú som bol pozvaný, inokedy som z prednášky išiel rovno na letisko. V práci mám úžasnú podporu pre takéto aktivity. Firma umožňuje pár dní do roka robiť dobrovoľníctvo v rámci pracovnej doby a môj šéf ma v tom podporuje. Vždy sa veľmi poteší, keď niečo také robím.

Zrodil sa Aj Ty v IT Coding Club v Prešove

Aby som na môj pilotný kurz nebol sám, oslovil som Patrika, dobrého kamoša, ktorého som spoznal pred 2 rokmi v Londýne, keď tu bol na stáži, či sa nechce pridať. Súhlasil a išli sme do toho. Keďže obaja pochádzame z Prešova, rozhodli sme viesť Coding Club práve tam. Priestory nám veľmi ochotne poskytlo Gymnázium Sv. Moniky, za čo im patrí veľká vďaka.

Na prvú hodinu nám prišlo 14 dievčat z 5 prešovských škôl. Niektoré boli aj na mojich motivačných workshopoch v minulosti, tak možno som ich aj naozaj kedysi namotivoval :D 11 z nich to dotiahlo až do konca a obdržalo certifikát. Myslím, že 11 zo 14 je úžasné číslo, keď si uvedomím, koľko voľného času tomu museli obetovať, popri všetkých ostatných povinnostiach v škole, mimo školy, stužkovým a pod. Už len to, že boli ochotné prísť do školy v sobotu o 9 ráno je neuveriteľné :D


Viesť dlhodobé kurzy je veľmi obohacujúce

Bola to moja prvá skúsenosť s vedením dlhodobého kurzu a musím povedať, že to bolo o dosť iné, ako jednorázové prednášky. Človek vidí, ako žiaci napredujú, vidí, ako ich to baví a teší sa z ich výsledkov. Navyše dostáva interaktívnu a rýchlu spätnú väzbu, vďaka ktorej sa tiež zlepšuje. Prvýkrát som mal možnosť niekoho systematicky učiť.

Aj s Patrikom som spolupracoval prvýkrát a bola to úplná symbióza. Ja som tým hodinám dal nejakú štruktúru, vopred pripravil čo prejdeme, ako to vysvetlíme a Patrik to vždy vedel doplniť o nejaké hry, zadania na hodine či úlohy na opakovanie. Bolo to dosť o improvizácii, veľa sme doladili až počas hodiny a nemuseli sme sa dopredu dlho pripravovať.

Asi najväčším highlightom celého kurzu boli projekty. Medzi troma výukovými blokmi sme zadali 2 projekty, na ktorých baby mali doma pracovať. Bola to najdôležitejšia časť celého kurzu z pohľadu toho, aby sa baby niečo naučili. Je iné, keď sa niečomu venujete doma sami, ako iba na hodine. A keď som uvidel prvé odovzdané projekty, uvedomil som si, že baby to naozaj baví a že naozaj tomu venujú čas a úsilie. Na každom z nich strávili okolo 10 hodín a neskutočne nás prekvapili tým, čo boli schopné vytvoriť :) Niečo také som pri jednorázových motivačných workshopoch nemal nikdy možnosť zažiť. Naozaj ma to dojalo.

Ide sa ďalej

Na záver dievčatá vyplnili feedback, ktorý ukázal, že si veria, že odteraz dokážu vytvoriť reálny web. A presne to bolo cieľom nášho Coding Clubu. Teraz viem, že to celé naozaj malo zmysel, že sa oplatilo lietať z Londýna každý mesiac a venovať im čas. Pevne verím, že v tom budú pokračovať, lebo každá z nich určite má na to.

Ak chcete aj vy robiť niečo, čo má zmysel a viesť kurzy, (nielen z Londýna), dajte nám o sebe vedieť #ajtylektoruj

Obľúbené príspevky z tohto blogu

New York vs Londýn (časť 2/3)

New York vs Londýn (časť 3/3)

New York vs Londýn (časť 1/3)