New York vs Londýn (časť 2/3)

Po skúsenosti so životom v dvoch svetových metropolách som sa v minulej časti pozrel na ich porovnanie  v rámci rôznych kategórií. Ak ste to ešte nečítali, odporúčam prečítať skôr ako tento článok. Tu je potom druhé pokračovanie. Prajem pekné čítanie.

Náklady na život

Veľmi dôležitým aspektom na porovnanie miest a pre mnohých ľudí aj najdôležitejším, sú náklady na život.

V tomto ohľade NYC vedie. Je to extrémne drahé mesto na život a oveľa drahšie ako Londýn. Takým laickým odhadom by som povedal, že ubytovanie je takmer 2x také drahé, potraviny tiež a zelenina a ovocie asi aj viac. Veľmi drahé je stravovanie a rôzne voľnočasové aktivity. Dosť nepríjemné je, že ceny sú uvádzané bez dane a v službách je v podstate povinný tringelt. Preto výsledná cena vie prekvapiť.

Jediné, čo je v NYC relatívne lacné, je metro. Nie sú tu žiadne cenové zóny, ciže cena je rovnaká za akúkoľvek dlhú trasu, hoci aj na druhý koniec mesta. Týždenný lístok stojí $33, zatiaľ čo v Londýne som ja v 3. zóne platil asi £45 a ak niekto býva ďalej od centra vie to byť aj 2x viac.

Samozrejme, porovnať iba náklady nestačí, keďže líšiť sa môžu aj platy. Aby som to vedel objektívnejšie zhodnotiť, nie len podľa mojej pozície softvérového vývojára, na nete som hľadal porovnania platov pre viaceré pozície – software engineer, financial analyst, primary school teacher a shop assistant.

To, čo som našiel je, že v New Yorku sú veľké rozdiely medzi priemernými platmi pre kvalifikované vs. nekvalifikované pozície. Samého ma to prekvapilo, ale rozdiel vie byť 3- aj 4- násobný!!!, zatiaľ čo v Londýne sú rozdiely v tých priemeroch asi 2-násobné. Tam mi príde v pohode reálne vyžiť s platom predavača, ale v New Yorku, kde je ten plat takmer rovnaký pri oveľa väčších nákladoch, je obdivuhodné, že to niekto zvláda.

Vychádzal som z údajov z portálu Glassdoor a rozhodne moje zistenia nemusia byť úplne presné, ale vyplýva mi z toho, že New York je výhodný s dobrou prácou. S menšou kvalifikáciou to môže byť o držku a vtedy je Londýn efektívnejšia voľba.

Zdravotná starostlivosť

Zdravotná starostlivosť v USA je známa svojou vysokou cenou a z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že oprávnene. Vďaka mojej práci máme obaja zdravotné poistenie a na pomery USA by malo byť celkom dobré. Lenže, keď som si predstavoval, že to bude fungovať podobne ako v Európe, že s nejakým mesačným príspevkom má človek o zdravotnú starostlivosť postarané, bol som na veľkom omyle.

Počas krátkeho pobytu tu som mal možnosť vyskúšať viacerých lekárov, od zubára cez chiropraktika, kožného, očného, až po gynekologickú poradňu pre tehotnú manželku. Bolo by to na samostaný článok opísať rôzne špecifiká americkej zdravotnej starostlivosti, ale posnažím sa iba v krátkosti.

Central Park

V prvom rade, mesačné platby vôbec neznamenajú, že zdravotná starostlivosť je uhradená. Za takmer každú návštevu lekára sa platí poplatok. V našom prípade $20, alebo $35 v závislosti od lekára. A ten najväčší šok pre mňa bol, že aj napriek plateniu za poistenie každý mesiac, si prvých $1100 zdravotných výdavkov ročne hradím z vrecka, až potom začne prispievať poistovňa – opakujem, len prispievať. :D Ďalej, úplne bežné sú faktúry zaslané domov, o ktorých ste dotedy netušili. Cena často nie je  prezentovaná dopredu, a teda človek nemá možnosť rozhodnúť sa podstúpiť liečbu na základe ceny. Prípadne sa stáva, že niečo nie je preplácané poisťovňou vôbec. Platenie za zdravotné služby je tu extrémne komplikované a drahé a to aj s dobrým poistením.

Na druhej strane je v New Yorku veľmi dobrá dostupnosť veľmi kvalitnej starostlivosti. Takmer všade sa dá objednať do 1 týždňa a často aj v ten istý deň.

Presne toto je jeden z veľkých rozdielov oproti Londýnu, kde je práve dostupnosť veľký problém. Na odborné vyšetrenia sa čaká mesiace a na ne je potrebné najprv navštíviť obvodného lekára. A dostať sa k nemu, na to musí byť správna konštalácia hviezd.

Ak by som to mal zhrnúť, v tomto aspekte ani jedno mesto nie je jasný víťaz. Má svoje výhody aj nevýhody mať zdravotnú starostlivosť včas dostupnú, lebo je to komplikovanejšie a treba počítať s extra výdavkami, ktoré sú s tým spojené.

Doprava a orientácia

Londýn má fascinujúco prepracovaný systém verejnej dopravy a prímestských aj medzimestských vlakov. Koniec koncov, práve tam vlaky začali. Slabinou je občasná nedochvíľnosť, prípadne časté štrajky a vysoká cena.

Nástupište na novej linke metra v Londýne – Elizabeth Line

V New Yorku je najväčšie metro na svete, čo sa týka počtu staníc, a teda tiež sa dá dostať všade bez problémov. Odlišuje sa tým aj od zvyšku Ameriky, kde je verejná doprava mizerná a všade sa chodí autami. Ako som už spomínal, metro je na pomery NY veľmi lacné. Čo veľmi nepoteší je, že stanice sú veľmi špinavé a v lete extrémne horúce, zatiaľ čo vo vlakoch je klíma na plné pecky, čiže človek zažíva riadne šoky.

Mne osobne sa zdá londýnske metro jednoduchšie na orientáciu. V NY to veľmi komplikujú rôzne linky, ktoré jazdia po rovnakých koľajách, ale zase výhodou tu sú expresné linky, ktoré preskakujú niektoré zastávky. V Londýne je síce ľahšia orientácia v metre, ale na ulici presný opak. V tomto New York so svojími očíslovanými pravouhlými ulicami exceluje a často nie je potrebné ani otvárať mapu v mobile.

Stanica metra v New Yorku

Čo sa týka cestnej dopravy, tak v New Yorku, aj napriek tomu, že je to veľkomesto, doprava je často plynulá, cesty široké. Samozrejme, sú tu aj zápchy a bezdôvodné trúbenie vodičov ide na nervy, ale vo všeobecnosti v doprave autom New York vedie oproti Londýnu s úzkymi cestami a krkolomnými križovatkami. A ešte keď k tomu pridáme, že v Londýne sa jazdí na “opačnej” strane. :D 

Paradoxne to jazdenie na opačnej strane najviac komplikuje život chodcom. Nie preto, žeby ich autá mali zraziť na prechode, stačí si vždy overiť obe strany, ale v tom, že neexistuje konsenzus, po ktorej strane chodníka sa chodí. Keď som žil v Londýne, na dennom poriadku boli tie čudné momenty, keď sa niekomu chcete vyhnúť a ako naschvál obaja skúšate naraz rovnaké strany.

V oboch mestách som mal možnosť viackrát šoférovať, ale platí, že auto je v oboch rovnako na prítaž a úplne stačí verejná doprava.

V Londýne je väčšia ohľaduplnosť šoférov, aj nešoférov. Na doprave v New Yorku sú najhorší cyklisti a motorkári, obzvlášť tí, ktorí robia donášky jedla. Chodia rýchlo jak šalení, na červenú, do protismeru, po chodníku, úplne ako chcú.

Čize, keď to zhrniem, tak v Londýne je lepšia verejná doprava, lepšie sa v nej orientuje, zatiaľ, čo v New Yorku je to lepšie na ulici, či už autom alebo pešo – za predpokladu, že si dávate pozor na cyklistov.

Viac v poslednej časti.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

New York vs Londýn (časť 3/3)

New York vs Londýn (časť 1/3)