New York vs Londýn (časť 3/3)

V poslednej časti tejto 3-dielnej série pridávam ešte zopár oblastí na porovnanie. Po tom, čo som v minulých častiach porovnal ľudí, či financie, tentokrát pôjde o ľahšie témy. A k tomu prikladám viac obrázkov.

Voľnočasové aktivity

V tomto je to veľmi tažko povedať, či niektoré mesto má navrch. V Londýne som žil dlhšie, čiže žažil toho veľa, no v NYC zažívam viac rôznych aktivít v krátkom čase. To je asi spôsobené tým, že tu žijem s manželkou a vo dvojici je to príjemnejšie. A preto pocit mi vraví, že v New Yorku je trochu viac rôznorodých možností vyžitia, ale asi je to ovplyvnené tou mojou konkrétnou skúsenosťou. Asi v tomto aspekte aj Londýn, aj New York ponúka všetko, čo si len človek môže zmyslieť. Prikladám fotky, ktoré ukazujú len zlomok z tých veľa možností.

Madison Square Garden – aréna na koncerty
a športové zápasy NHL a NBA

Prírodovedné múzeum v Londýne

Lodné, letecké a vesmírne múzeum na lietadlovej lodi v NYC

West End muzikál v Londýne – Bedári (Les Miserables)

Muzikál na Broadway – Aladdin

Olympijský plavecký bazén v Londýne

Verejné korčuľovanie v NYC – vianočná klasika

Turnaj majstrov ATP v Londýne
V Londýne je tiež Wimbledon, v NYC je US Open

NBA zápas New York Knicks

Čo sa veľmi ľahko porovná sú parky. V Londýne sú parky všade a je absolútne jedno, kde človek býva, vždy má väčší, či menší park blízko. V New Yorku je ich ako šafránu a my keďže bývame na Manhattane, tak je to len Central Park. No napriek tomu, že je len jeden, je to fascinujúci park, rôznorodý v rôznych jeho častiach, vhodný takmer na všetky aktivity, ktoré si človek zmyslí robiť v parku. Pre beh a cyklistiku je to ako raj, kde je vždy tolľko bežcov a cyklistov, akoby nepretržite prebiehali preteky. Čiže v skratke v NY ak človek má to štastie ako my a býva blízko parku, tak je to super, ale v Londýne to má automaticky každý.

Greenwich park v Londýne

Jar v Central Parku

Nedopstupnosť parkov v NY má za následok (aspoň usudzujem), že psíčkari sú všade na uliciach a tí, resp. ich psy spôsobujú očurané a o****é chodníky. V Londýne som psíčkarov ani neregistroval, tak neviem, či ich bolo menej, alebo sú proste rozlezení po prakoch.

Rôzne

Asi najväčšie mínus pre New York a asi aj pre celú Ameriku je, že veľa vecí tu nefunguje ako má. Za pol roka života tu sme zažili nespočetné množstvo príkladov. Napr. to, že autobusový prepraca nám predal lístok na diaľkový spoj, ktorý neexistuje, dostupnosť produktov v určitej predajni IKEA uvedená na stránke nekorešponduje s reálnym stavom na predajni, nefungovalo nám posielanie SMS na 5-miestne čísla, chyby vo faktúrach za zdravotné služby a mnoho, mnoho ďalších. Volanie na infolinky pre pomoc zákazníkom tu je úplne bežná prax a odhadujem, že počas pol roka v NY som na takéto infolinky volal viackrát ako za celý život predtým dokopy.

V New Yorku a celkovo v USA je veľmi biedne recyklovanie, veľké plytvanie, používanie jednorázových nádob a príborov a produkovanie obrovského množstva odpadu. Takým príkladom hovoriacim za všetko je, že v 40 poschodovej budove s takmer 600 bytmi, v ktorej bývame, máme 2 spoločné koše na recyklovaný odpad, zatiaľ čo komunál sa vyhadzuje na každom poschodí. Je nám tu z toho smutno a USA sa môže učiť od Európy.

Život pre Slováka

Život v Londýne a New Yorku má pre mňa tiež pár rozdielov, ktoré sú špecifické pre slováka. Londýn je bližší a oveľa dostupnejší zo Slovenska, vďaka čomu som mal 40 návštev za 5 rokov a tiež boli roky, kedy som zavítal na Slovensko až 11x. V New Yorku sme síce mali, prípadne, plánujeme mať návštevy, no predsa len je to zo Slovenska menej prístupné a ťažšie zrealizovateľné.

V oboch mestách fungujú slovenské katolícke omše, čo bol dokonca jeden z dôvodov, prečo sme uprednostnili New York pred inými mestami, ktoré prichádzali do úvahy. Je tažké ich porovnať, keďže každú z týchto slovenských katolíckych komunít ovplyvnili rôzne faktory, ako covid, brexit a tiež moja situácia, keďže v New Yorku som už ako ženatý. Ale ak mám porovnať len čisto moju skôsenosť, tak v Londýne som spoznal veľa mňe blízkych mladých ľudí a vybudoval hlboké vzťahy. Títo kamoši majú špeciálne miesto v mojom živote. Na druhej strane v New Yorku s Dominikou viac času trávime spolu namiesto budovania hlbokých vzťahov. A navyše v slovenskom kostole veľmi nestretávame podobné vekové kategórie. Prevažne sú tu ľudia, ktorý sa prisťahovali pred 20 a viac rokmi.

Daniele v Richmond parku v Londýne

Žirafy v Bronx ZOO v New Yorku

Záver

Ak niekto čakal, že napíšem, že New York alebo Londýn sa mi páči viac, asi ho sklamem. Snažil som sa predstaviť, ako ich vnímam v rôznych aspektoch a ako vidno, v niečom je lepší New York, v inom zase Londýn. Určite však viem, že nikde na svete nie je všetko ideálne, závisí od človeka, čo mu je blízke. Ja som si vedel nájsť pozitíva v oboch veľkomestách a zažil veľa krásnych zážitkov. Bola, a stále je, to úžasná skúsenosť, ale bude to len na istý čas. Ďalšiu životnú etapu by som chcel prežiť inde a o tom snáď niekedy napíšem na blogu tiež.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

New York vs Londýn (časť 2/3)

New York vs Londýn (časť 1/3)